Hova fejlődsz még Svert Kupa - 1. rész "Egy jó rajt"

Egy jó csapat úgy kezdődik, hogy végy egy jó kapust. Egy jó versenyt meg úgy lehet megnyerni, hogy végy egy jó rajtot.

Sokan azt gondolják, hogy "ó ráérünk rajtolni, úgy is a mi hajónk a gyorsabb, és azt az 1-2 métert simán behozzuk".    -   Na ők a vesztesek. 
Egy versenyen minden pillanatból a legtöbbet kell kihozni.
Nem beszélve arról, hogy az az 1-2 méter inkább 20-30. És innentől egy mezőnyben ragadt hajónak sokkal nehezebb dolga van.

Rajtoljunk jól, a legjobban. Lehetőleg a rajt pillanatában lépjük át a rajt vonalat (max 1-2 mp maradhat benne), a legnagyobb  sebességgel menjünk. És ami a legfontosabb, hogy tiszta szélben.

"Tiszta szél", ez fontosabb a sebességnél és az időzítésnél. Ugyanis a Svert Kupához hasonló nagyobb mezőnyt felvonultató versenyben a sok hajó megfogja a szelet. És aki a boly szél felöli oldalán van az kapja a tiszta szelet, míg aki mögötte van az zavart szélben vitorlázik.






A fenti kép a 2015-ös Svert Kupa rajtja után kb 1 perccel készült. Biztos volt a 420-asnál gyorsabb hajó, mégis a kis 420-as van elöl. Ha jól emlékszem É-ÉK szél fújt, és egy csapáson de élesen lehetett az első pályajelhez vitorlázni. A mezőny nagy része jobb csapáson rajtolt és kis idő után kifordult és ment egyenesen a bójára. A kis 420-as nem ment a mezőnnyel mert a sok hajó között nem kapott volna szelet, hiszen ő a legkisebb, ezért bal csapáson rajtolt inkább de tiszta szélben. Bal csapáson nincs útjoga, ezért biztos volt hajó aki lekeresztezte és el kellet engedni, ezért lehet, hogy az időzítés  csúszott egy kicsit de az belefért mert innentől tiszta szélben tudott haladni ami egy jó mezőny taktikával szinte biztos kategória győzelmet jelent.

Tehát akkor foglaljuk össze mi is kell a jó rajthoz:
- szabályok ismerete, 
- jó rajt stratégia,
- jó rajt taktika,
- jó hajókezelés,

Általában a szakkönyvek ezt a 4 dolgot írják, de én hozzátennék egy ötödiket is: az információt.

I N F O R M Á C I Ó = T U D Á S

Sokan futnak ki úgy egy verseny előtt, hogy nincsenek tisztában a dolgokkal és akkor jönnek a kérdések, szépen sorban. Számtalanszor átéltem én is személyesen az alábbi párbeszédeket:

- Hánykor lesz a rajt pontosan? És mennyi az idő, jól jár az órád? Kinél van egyáltalán óra? 
- Órám nincs, de itt a telefonom.
- Van rajta stopper?
- Nem tudom, biztos, csak most nem találom.
- Van rajta másodperc mutató?
- ööö azt se találok.
- Akkor tölts le gyorsan egy applikációt.
- Töltöm, .... de nincs net .... na végre, de melyiket töltsem ....... ez jó lesz ..... jaj elfogyott a keretem.

- I vagy P lobogós rajt lesz?
- Nem tudom, de nem mindegy?

- Na látjátok ki a király, mondtam hogy mi vagyunk a legjobbak. Vezetünk egy csomóval.
- Látja valaki a bóját?
- Merre kell lennie?
- Ott van.
- Látom. De melyik oldalról kell venni?
- Nem tudom, szerintetek?
- Szerintem jobbról vagy balról.
- Van valakinél versenykiírás?
- Nálam nincs, de mindjárt letöltök egyet. Ja már elfogyott a net keretem.
- Kinél van még okostelefon?
- Nálam van de már csak 5%-om van.

Hogy ne éljetek meg hasonló beszélgetéseket gyűjtsetek be minden infót verseny előtt amit be lehet gyűjteni.
Olvassátok el a versenykiírást, akár egyet vihettek is magatokkal a hajóra. 
Nézetek időjárás jelentést, hogy fog e változni a verseny alatt. 
Óra, telefon, okostelefon legyen nálatok mindig. 
Versenyrendező vagy bármilyen versenyrendezői kapcsolattartó elérhetősége legyen elmentve, akárcsak a vízi mentők száma.

Így hirtelen ennyi jutott eszembe, legközelebb folytatjuk a rajt szabályok átnézésével.

Jó szelet.
Dió